آخرين مطالب

حضرت زهرا اولين كسي است كه پس از پيامبر(صلى الله عليه وآله) متوجه خط انحراف شد
بیانات حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی

بسم الله الرحمن الرحیم والصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین سیدنا محمد و آله الطیبین الطاهرین،این ایام ، ایام شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا ( سلام اله علیهما ) است . بانویی که نماد اعتقاد ما و مظلومیت او نماد مظلومیت ماست . بانویی که سید کائنات و سید انبیا ء و مرسلین او را (( ام ابیها )) می خواند . بانویی که خدای متعال در او سّری بزرگ به ودیعه نهاده است و در مظلومیت او سّری بس بزرگتر . مادر امامان معصوم و زنی که بر هر مومنی واجب است که مظلومیت او را بشناسد و بداند که او چرا به شهادت رسیده است . چرا به چنین امتحانی مبتلا شده است و چرا در دست کسانی افتاده است که فرزند او را سقط نمودند و در جوانی جان او را ستاندند .
نخستین قربانی خط ولایت
زهرا ( سلام اله علیها ) نخستین مظلوم و نخستین قربانی خط ولایت است . او کسی است که جان ارزشمند خود را فدای ولایت نمود . اصلی که باید آن را به درستی بشناسیم و فهمی درخور و توام با آگاهی از آن پیدا کنیم . بر ما لازم است در چنین مناسبت هایی که به اسم اهل بیت ( علیهم السلام ) برگزار می شود ، به استفاده از سیره آن بزرگواران بپردازیم و از آموزه های زندگی و رفتار و مواضع ایشان و کیفیت به شهادت رسیدنشان ، برای خود توشه ای برگیریم . باید به آن هدف والائی که ائمه هدی برای رسیدن به آن تلاش نموده اند و رودرروی ظالمان و طاغوتیان قرار گرفته اند و همه چیز خود را در راه آن – حتی خون پاک خود و زنان و فرزندان خود را – فدا کرده اند ، به درستی دقت کنیم .چرا زهرا ( سلام اله علیها ) به شهادت رسید ؟ زیرا او از اصل ولایت دفاع نمود . زیرا او نخستین کسی است که خط انحراف پس از رحلت پیامبر اکرم را احساس نمود . زیرا او می دانست که این انحراف از نقطه ای مرکزی و اساسی که همان نقطه رهبری جامعه اسلامی است آغاز شده است . از نقطه کانونی تجربه ای که پیامبر آن را با تلاش خود و تلاش برادر بزرگوارش و اصحاب مخلص و وفادارش آن را پایه گذاری کرده و در راه استوار ساختن آن هر گونه سختی را که ممکن است یک انسان برای رسیدن به اهدافش تحمل کند ، تحمل نموده بود . پیامبر برای ساختن امت اسلامی و محقق نمودن فرمان خداوند متعال ، هر آزاری را به جان خرید و در نهایت همه چیز را تکمیل نمود تا این که پس از او جانشین به حقش ( علی علیه السلام ) راه او را ادامه دهد . در چنین لحظاتی است که با وفات پیامبر ( ص ) حضرت زهرا ( سلام اله علیها ) احساس می کند که انحراف به خطرناک ترین شکل ممکن ، میراث پیامبر را تهدید می کند و طبیعی است که نمی تواند چنین درجه ای از انحراف را که با مکر و توطئه همراه شده است تحمل کند . حضرت زهرا ( سلام اله علیها ) احساس خطر می کند و نتایج و آثار این توطئه شوم را می بیند و در نتیجه به دفاع از میراث پیامبر بر می خیزد . قیام آن حضرت نه برای دفاع از حق شوهر و پسر عموی خود و یا این که چون خلافت حق بیت و خاندان آن حضرت است ، بود بلکه فقط برای خدا و حفظ میراث رسالت بود . زیرا چنان که همگی می دانیم شأن این خاندان طاهر و مطهر – چنان که تاریخ گواهی می دهد – بسیار بالاتر از آن است که کسی از افراد آن خواسته باشد به مطالبه ای از سنخ مطالبات دوران جاهلیت دست زند . چگونه ممکن است کسانی که تمام تعينات دوران جاهلی را در راه عقیده و رسالت خویش زیر پا گذارده اند و در مقابل همه بیوتات قریشی در مکه ایستاده اند ، بخواهند به دنبال عناوین جاهلی باشند . حضرت زهرا ( سلام اله علیها ) حتی برای لحظه ای هم به حسب و نسب نیندیشید بلکه از آن جهت قیام کرد که دید جایگاه رهبری و ولایت که رکن اساسی اسلام است و ضامن اجرا ی همه تعلیمات اسلامی ، نباید به دستان غیر امین مردمانی و تمام این جنایت بی سابقه به خاطر جدایی از اصل ولایت و امامت است . البته این ها همه تنها ناظر به بعد اجتماعي مساله ولایت است و گرنه ولایت ابعاد و اقتدارات و بطون دیگری نیز دارد که شرح آن مجال دیگری را می طلبد .
انقلاب اسلامي و اقتدارات اصل ولايت

نقلاب اسلامی ما را می توان یکی از اقتدارات اصل ولایت است . این انقلاب که پرچمداران آن شاگردان مکتب حضرت زهرا و اهل بیت (علیهم السلام) هستند تنها انقلابی که در جهان امروز توانسته است خط اسلام اصیل را حفظ نمایید و در میان فریاد های طاغوتیان و ستمگران که گوش جهان را کر نموده است خط ولایت را استمرار بخشد . اصل ولایت فقیه در حقیقت از برکات ایمان به اصل ولایت است . همان اصلی که حضرت زهرا ( سلام اه علیها) از آن جا که از ارزش و میزان تأثیر آن بر آینده اسلام و مسلمین و بلکه بشریت آگاه بود ، رو در روی ظالمان ایستاد و البته آنان هم برای نیل به مطامع خود از هیچ جنایتی حتی به شهادت رساندن جگر گوشه پیامبر _دریغ ننمودند . بانوی که پیش چشم همه مسلمانان مورد اکرام و احترام پیامبر بود . همان کسی که اگر پیامبر به مسافرت می رفت خانه اش آخرین خانه بود که آن حضرت برای خداحافظی بر درش می زد و هرگاه که از مسافرت بر می گشت اولین خانه بود که آن حضرت بر اهلش سلام می نمود در مجلسی که زهرا (سلام اله علیها ) وارد می شود ، پیامبر (سلام اله علیها ) به احترام بر می خاست و دستان ایشان را می بوسید و از این طریق می خواست جایگاه آن حضرت را به همگان نشان دهد . لیکن کسانی که حب دنیا قلبهایشان را آکنده و چشمانشان را کور کرده بود طبیعی بود که چنان جنایت فجیعی را در حق فاطمه السلام علیه که پیامبر پیوسته در حقش می فرمود :«فاطمة بضعة منی من آذاها فقد آذانی » مرتکب شوند . ... کسانی که در میان جهاد نه برای خدا بلکه برای نیل به اهداف و مطامع شخصی خود شرکت کرده بودند و اکنون در این نقطه خطیر و حساس در این امتحان الهی گرفتار آمده بودند . در ابن نقطه بود که رسالت از مسیر صحیح خود منحرف شد و رکن اصیل ولایت از اسلام جدا شد و تنها برای کسانی باقی ماند که در راه حضرت زهرا (سلام علیها ) باقی ماندند .
جداشدن ولايت از عافيت طلبي
در این نقطه بود که اصل ولایت از اصل عافیت طلبی جدا شد و در پی آن همان انحرافات و فجایع و خونریزی های که دامنگیر امت های پیشین شده بود ،دامن امت پیامبر(صلی علیه و اله و سلم ) را نیز گرفت از این جا به بعد بود که که در جامعه اسلامی ظلم ها و جنایتی رخ داد که پیش از آن حتی در رفتار کفار و شرکین با مسلمانان ، نظیر نداشت . آن حضرت در بخشی از خطبه خود به همین حقائق اشاره نموده و می فرماید : « بر غیر شتر خود داغ نهادید و در غیر آبشخور خود وارد شدید . این در حالی بود که هنوز دو روزی ا مرگ پیامبرتان نگذشته ، سوز سینه ما خاموش شده ، جراحت قلب ما التیام نیافته و هنوز پیامبر خدا در دل خاک جای نگرفته بود . بهانه شما این بود که از زور فتنه ها جلوگیری کنید . راهی جز راه حق می پویید . به بهانه زدودن کف از روی شیر ، آن را تا به آخر سر کشیده اند .... آیندگان خواهند دانست که انچه اولون بنا کردند بر باد رفت _ ایشان با این فرمایشات به این حقیقت اشاره می فرماید که شما به جنایتی دست می زنید که نظیری از میان جنایات برای آن یافت نمیشود . شما این امت را به ویرانی خواهید کشاند و روزگار را برای آن به ارمغان خواهید آورد که از کثرت ظلم و فساد ، دیگر کسی توان زندگی در جامعه اسلامی نداشته باشد . بر انسان چیره می شود تا بدان جا که انسان منحطی را که ادعای پیروی از پدر زهرا ، را دارد وادار می کند تا آن بانوی بزرگوار را میان در و دیوار بگذارد و حمل او را سقط کند و او را کتک بزند و هیزم بیاورد تا خانه او را به آتش بکشد . و همه این ها برای ما عبرت است ، زندگی امامان ما پر از دروس و عبرت هائی است که هر یک از ما باید اوضاع و احوال خود را پیوسته با آن بسنجد تا این که مبادا از مسیر اهداف والائی که آن بزرگواران برای محقق ساختن آن همه چیز خود را فدا کرده اند ، دور گردد.